Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen helposti

TLDR

Verkkokaupan perustaminen on helppoa oikean kumppanin avulla, joka huolehtii kaupan toteutuksesta ja ylläpidosta.

Ennen kauppaprojekti käynnistämistä on olennaista valita mitä myyt ja kenelle, selvittää onko tuotteelle tai palvelulle markkinoita ja päättää kaupan toimintamalli.

Kun nämä ovat selvillä valitse kaupallesi nimi ja varaa verkkotunnus ja valitse skaalautuva verkkokauppa-alusta ja sovi kaupan toteutuksesta ammattilaisen kanssa.

Nettikauppa voidaan tehdä helposti esim. Woocommercea käyttäen.

Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon verkkokauppaa perustettaessa?​

Suunnitteluvaiheessa on hyvä käydä läpi kaupan perustamiseen liittyvät perusasiat. Kun nämä on selvitetty, myös toteutus sujuu helposti. Teknisistä kysymyksistä merkittävin on kauppa-alustan valitseminen, sillä alustan vaihtaminen ei ole mikään pikkujuttu.

Valitse mitä myyt ja kenelle

Päätä mitä myyt, kenelle myyt ja mistä hankit tuotteet tai kuinka tuotat palvelut. Verkkokaupat soveltuvat sekä digitaalisten että fyysisten tuotteiden ja palveluiden myyntiin. Voit myydä vaatteita, kenkiä, koruja, kursseja tai vaikka kuumatkoja.

On tärkeää valita hyvät tuotteet ja luotettavat toimittajat, sillä et halua joutua tilanteeseen jossa sinulla on kasapäin tilauksia, mutta toimittaja ei kykene toimittamaan tai asiakkaat reklamoivat huonosta laadusta.

Selvitä onko tuotteelle tai palvelulle markkinoita?

Kun olet valinnut mitä myyt on vielä tehtävä markkinatutkimus, jonka avulla selvität löytyykö valitsemallesi tuotteelle tai palvelulle markkinoita, kuinka suuret ne ovat, kuinka tavoitat potentiaaliset asiakkaat ja minkälainen kate jää arvioitujen kulujen jälkeen.

Kuluihin on syytä huomioida myös markkinointikulut, jotka ovat yleensä merkittävä osa kulurakenteesta. Markkinatilanteen kartoitukseen kuuluu kilpailijoiden kartoitus.

  • Mitä he myyvät ja mihin hintaan?
  • Missä ja miten kilpailijat mainostavat?
  • Millä hakusanoilla kilpailevat liikkeet löytyvät hakukoneista?
  • Millä tavoin voit kilpailla nykyisten alasi kauppiaiden kanssa?

Näihin kysymyksiin on hyvä olla vastaukset, sillä on turha odottaa, että kauppa alkaisi käymään kuin siima heti kun se on avattu, ilman tehokasta markkinointia.

Päätä kauppasi nimi ja varaa verkkotunnus

Nimellä on väliä, sillä hyvä nimi muistetaan. Keksi kaupallesi iskevä nimi. Se voi olla puhdasta fiktiota tai esim. sanojen yhdistelmä. Kun nimi on keksitty, on aika varata verkkotunnus. Jos asiakkaasi ovat Suomesta, fi-verkkotunnus on hyvä valinta. Jos asiakkaasi ovat myös ulkomailta, kannattaa harkita esim. com päätettä. Tarkista onko verkkotunnus vapaa ja rekisteröi se itsellesi.

Kun kaupalla on nimi, tarvitset yrityksen liiketoimintaa varten. Jos sinulla on jo yritys, voit rekisteröidä kaupan nimen aputoiminimeksi joka on edullisempi vaihtoehto tai tavaramerkiksi suojataksesi sen. Jos et ole vielä yrittäjä, valitse yritysmuoto. Toiminimen perustaminen on uudelle yrittäjälle usein nopein ja edullisin sekä helpoin vaihtoehto.

Päätä kauppasi toimintamalli

Sinun on myös päätettävä myytkö tuotteita omasta varastostasi ja hoidat lähettämisen itse, ulkoistatko varastoinnin ja lähettämisen vai otatko ainoastaan tilauksia vastaan ja annat tavarantoimittajan huolehtia kaikesta.

Jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa. Osa kasvattaa katettasi ja samalla työmäärää, osa pienentää katetta, mutta vähentää omaa työmäärää ja mahdollistaa, että keskityt esim. markkinointiin pakettien lähettämisen sijaan.

Kun edellä olevat  perustavanlaatuiset kysymykset on käyty läpi on aika perustaa kauppa.

Verkkokaupan perustaminen, eli kaupan varsinainen toteutus saattaa tuntua monesta mutkikkaalta, mutta valitsemalla oikeat työkalut ja yhteistyökumppanit se on yllättävän yksinkertaista.

Verkkokauppa-alusta

Jokainen verkkokauppa tarvitsee käytännössä alustan jolla se toimii. Verkkokauppa-alustat ovat ohjelmistoratkaisuja, joita käytetään verkkokauppojen rakentamiseen ja hallintaan. Aikaisemmin kaupat saatettiin rakentaa koodaamalla alusta alkaen, mutta siinä ei ole ollut järkeä enää aikoihin, koska valmiit alustat ovat jopa ilmaisia ja todella monipuolisia.

Saatavilla on monia erilaisia verkkokauppa-alustoja, ja oikean alustan valitseminen yrityksellesi voi olla vaikea tehtävä, jolla on kuitenkin kauaskantoisia vaikutuksia, sillä alustan vaihtaminen ei ole koskaan yksinkertaista, varsinkaan jos kaupassasi on paljon tuotteita. Eli kannattaa käyttää hetki aikaa parhaanalustan valitsemiseen.

Käymme lyhyesti läpi kolme suosituinta verkkokauppa-alustaa: Woocommerce, Shopify ja Magento, eli nykyään Adobe Commerce. Muihin alustoihin tutustumiseen sinun ei juuri kannata tuhlata aikaasi, sillä kolmesta mainitusta löytyy kaikki mitä saatat kuvitella tarvitsevasi, sillä niitä käyttävät myös maailman suurimpiin lukeutuvat verkkokaupat, juuri perustettuja unohtamatta.

Suomalaiset verkkokauppa-alustat

Kaikkia edellä mainittuja alustoja käytetään myös Suomessa laajasti, myös näiden sivujen verkkokauppa on toteutettu Woocommercella.

Kotimaisia alustoja, kuten Clovershop ja Vilkas, MyCashflow tai Finqu käyttää häviävän pieni osa Suomalaisistakin verkkokaupoista. Suomalaiset verkkokauppa-alustat ovat myös ylihinnoiteltuja näihin maailman suosituimpiin ja jopa ilmaisiin verkkokaupparatkaisuihin verrattuina.

Ainoa etu minkä Suomalaiset verkkokauppa-alustat tarjoavat kansainvälisiin menestyjiin verrattuna on suomenkielinen tuki, mutta tuki tulee nopeasti useimmissa tapauksissa kalliiksi. Sitä paitsi saat täyden suomenkielisen tuen myös esim. Woocommercelle, mikäli tilaat verkkokaupan toteutuksen esimerkiksi meiltä tai keneltä tahansa kotimaiselta Woo verkkokauppoja toteuttavalta yritykseltä. Sama pätee Shopifyyn ja Magentoon.

Seuraavaksi käymme läpi kunkin kolmen maailman suosituimman alustan hyvät ja huonot puolet ja lopuksi teemme suunnitelman Woocommerce-verkkokaupan perustamiseksi.

Woocommerce

Woocommerce on suosittu verkkokauppa-alusta pienyrityksille, tosin se soveltuu myös suurempien kauppojen alustaksi. Se on ilmainen, avoimen lähdekoodin alusta, joka voidaan asentaa mihin tahansa WordPress-sivustoon.

Woocommerce on helppokäyttöinen ja siinä on laaja valikoima lisäosia sekä ominaisuuksia, joten se on hyvä valinta yrityksille, jotka ovat vasta aloittamassa sähköistä kaupankäyntiä. Woocommerceen on saatavissa käytännössä kaikki kuviteltavissa olevat maksutavat alkaen kortimaksuista maakohtaisiin maksutappoihin. Sama pätee toimitustapoihin ja ominaisuuksiin. Tuotteiden määrää ei ole rajattu mitenkään, eli voit myydä vaikka kymmentä tuhatta erilaista tuotetta ilman lisäkustannuksia.

Woocommerce voi kuitenkin olla hidas ellei käytössä ole nopea WordPress hosting, eikä se ole yhtä skaalautuva kuin jotkut muut sähköisen kaupankäynnin alustat. Se on kuitenkin yksi maailman eniten käytetystä alustoista.

Shopify

Shopify on maksullinen verkkokauppa-alusta, joka tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia ja työkaluja kaiken kokoisille yrityksille. Se on helppo käyttää ja siinä on laaja valikoima teemoja, joten se on hyvä valinta yrityksille, jotka haluavat luoda ammattimaisen näköisen verkkokaupan.

Shopify voi kuitenkin olla kallis etenkin kun myynti kasvaa, sillä hinnoittelu perustuu tuotteiden määrään ja maksullisiin lisäominaisuuksiin sekä myynnistä maksettaviin palkkioihin. Shopify voi siis muodostua todella kalliiksi ja olet riippuvainen Shopifystä, sillä se ei ole avoimen lähdekoodin alusta. Se ei ole myöskään yhtä joustava kuin jotkut muut verkkokauppa-alustat.

Magento eli Adobe Commerce

Magento on myös suosittu verkkokauppa-alusta, joka on päätynyt Adoben haltuun ja nimetty uudelleen Adobe Commerceksi. Se on avoimen lähdekoodin alusta, joka tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia kaikenkokoisille yrityksille. Magentosta löytyy ilmainen versio, joka edellyttää että osaat käyttää alustaa itse tai ostat kaupan toteutuksen asiantuntevalta palveluntarjoajalta, joka huolehtii kaupan tekniikasta.

Maksullinen versio poistaa tekniseen ylläpitoon liittyvät huolet, mutta Enterprise tason ratkaisut eivät sovi yleensä ainakaan hintansa puolesta uusille verkkokaupoille. Magento on joustavampi kuin Shopify ja Woocommerce, mutta sen käyttö voi olla huomattavasti vaikeampaa.

Mikä verkkokauppa-alusta on paras?

Mikä verkkokauppa-alusta on siis paras? Vastaus riippuu yrityksesi tarpeista. Jos haluat vain helppokäyttöisen alustan, jossa on laaja valikoima ominaisuuksia, Shopify saattaa olla paras valinta. Jos kuitenkin etsit joustavampaa alustaa, joka on skaalautuva, edullinen ja mahdollistaa minkälaisen tahansa verkkokaupan kehittämisen, Woocommerce on ehdottomasti paras vaihtoehto.

Riippumatta siitä, minkä verkkokauppa-alustan valitset, on olemassa joitakin keskeisiä näkökohtia, jotka sinun on pidettävä mielessäsi, kun perustat verkkokaupan. Seuraavassa on viisi vinkkiä, joiden avulla pääset alkuun:

1. Valitse yrityksellesi sopiva alusta: Kuten olemme nähneet, saatavilla on monia erilaisia verkkokauppa-alustoja. On tärkeää valita yrityksesi tarpeisiin sopivin vaihtoehto. Mikäli budjetti on rajallinen, mutta haluat toimittajasta riippumattoman ratkaisun, valinta on ehdottomasti Woocommerce.

2. Varmista, että hosting on nopea ja luotettava: Hidas hosting voi vaikuttaa kielteisesti verkkokaupassasi käyttäjäkokemuksen sekä hakukonenäkyvyyden kautta. Varmista, että valitset nopean ja luotettavan hosting-palveluntarjoajan. Mikäli tilaat verkkokaupan toteutuksen, hintaan sisältyy yleensä hosting- ja ylläpitopalvelut, kuten meillä!

3. Valitse teema, joka on responsiivinen ja muokattavissa: Verkkokauppasi on oltava responsiivinen, jotta se näyttää hyvältä kaikilla laitteilla. Kaikki tässä mainitut verkkokauppa-alustat ovat lähtökohtaisesti responsiivisia.

4. Käytä turvallista ja PCI-yhteensopivaa maksuporttia : PCI-yhteensopivuus on tärkeää verkkokaupoille. Helpoiten tämä onnistuu käyttämällä korttimaksuissa maksunvälittäjää, kuten Stripe. Ns. suomalaiset maksutavat on helposti lisättävissä kauppaan lisäosien avulla.

5. Verkkokauppa-alustoihin on saatavilla paljon erilaisia lisäosia. Käytä vain luotettavia ja hyviä lisäosia, jotka ovat täysin yhteensopiva verkkokauppa-alustasi kanssa ja tarjoaa tarvitsemasi ominaisuudet. Älä kuitenkaan lisää kauppaan ns. turhia ominaisuuksia, sillä ne voivat hidastaakaupan toimintaa tai sotkea ostoprosessia. Ajattele ennen kaikkea käyttökokemusta ja ominaisuuksien tarpeellisuutta asiakkaan kannalta.

6. Mikäli valinta tuntuu vaikealta, ota yhteyttä verkkokauppa-asiantuntijaan ja kerro tarpeistasi. Hän voi suositella sinulle sopivinta ratkaisua, joka on yleensä meiltä kysyttäessä on Woocommerce.

Woocommerce verkkokaupan perustaminen

Woocommerce on WordPressin tehokas verkkokauppa-lisäosa, jolla on toteutettu valta osa koko maailman verkkokaupoista. Tämä johtuu WordPressin suosiosta ja Woocommercen monipuolisuudesta.

Se on myös erittäin sopiva uusille verkkokaupoille, sillä se on ilmainen. Jos osaat rakentaa itse verkkokaupan, perustamiskustannukset voivat olla jopa nolla europa, mutta tietenkin verkkokauppa tarvitsee nopean hostingpalvelun sekä verkkotunnuksen.

Woocommerce on helppo asentaa ja käyttää, ja se tarjoaa paljon ominaisuuksia ja mukautusvaihtoehtoja. Nämä ovat myös merkittävä tekijä sen suosion takana.

Alusta soveltuu sekä digitaalisten, että fyysisten tuotteiden myyntiin ja se on helposti integroitavissa myös eri tavarantoimittajien järjestelmiin, joten sen avulla on helppo toteuttaa myös ns. drop shipping verkkokauppa.

Verkkokaupan perustaminen Woocommercen avulla on todella helppoa. Tässä annamme yksinkertaiset ohjeet, joilla saat nopeasti kaupan auki, kunhan WordPressin käyttö on sinulle tuttua.

1. Ennen kuin aloitat, sinulla on oltava WordPress-sivusto käytössäsi. Jos sinulla ei vielä ole sellaista, tilaa WordPress hosting johon kuuluu useimmiten WordPress valmiiksi asennettuna. Voit myös asentaa WP:n itse.

2. Kun olet asentanut WordPressin, kirjaudu hallintaan ja valitse “Lisäosat” ja “Lisää uusi”

3. Etsi hakusanalla woocommerce lisäosarekisteristä ja valitse asenna lisäosa.

4. Kun olet asentanut Woocommerce-lisäosan, sinua kehotetaan suorittamaan ohjattu asennus.

5. Seuraa ohjatun toiminnon vaiheita. Voit myös tilata hostingpalvelun, Woocommerce verkkokauppa valmiina.

6. Seuraavaksi on määritettävä kaupan asetukset, toimitustavat ja maksutavat yms. ja kohta olet valmis aloittamaan tuotteiden lisäämisen myymälääsi! Mikäli tilaat kaupan valmiiksi asennettuna, palveluntarjoaja auttaa tarvittaessa asetusten kanssa. Sama pätee mikäli tilaat kaupan meiltä.

7. Lisää tuotteet ja olet valmis avaamaan kaupan!

8. Kun kauppa on valmis ja avattu, sitä on mainostettava ja myös tuotteiden hakukoneoptimointi on tärkeää. Tässäkin autamme tarvittaessa.

Mikäli tekninen puoli ei ole entuudestaan tuttua, suosittelemme tilaamaan toteutuksen ja ylläpidon asiantuntijalta. Esim. Valonity tekee Woocommerce verkkokaupan alkaen 290€.

Markkinoi ja jatkokehitä kauppaa

Verkkosivutkaan eivät ole valmistuttuaan valmiit, vaan ne vaativat jatkuvaa sisällön päivittämistä ja kehittämistä, jotta ne pärjäisivät yhä kiristyvässä kilpailussa kävijöistä ja potentiaalisista asiakkaista.

Sama pätee verkkokauppaan. Sinun on markkinoitava kauppaa kaikin mahdollisin keinoin, mukaan lukien sosiaalinen media, maksettu Google Ads ja Facebook mainonta yms.

On myös huolhedittava, että verkkokauppa on hakukoneoptimoitu ja se pärjää kilpaileville kaupoille hakutuloksissa. Tämä vaatii jatkuvaa tuotteiden hakukoneoptimointia. Myös yritysblogin perustaminen voin olla hyvä ajatus, sillä se auttaa tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita ja rakentamaan brändiä.

Tekniikka kehittyy jatkuvasti ja verkkokauppa on pidettävä myös teknisesti ajan tasalla. Ensimmäiset verkkokaupat jouduttiin muuttamaan responsiivisiksi, joitain vuosia sitten jokaisen kaupan piti täyttää PCI ja GDPR vaatimukset ja kansainvälistä kauppaa käyvien piti mukautua EU:n ALV-tilityskäytäntöihin puhumattakaan kymmenistä pienemmistä kauppaan vaikuttaneista muutoksista vuosien varrella.

Älä siis pysähdy laakereillesi lepäämään vaikka kauppa kävisikin kuin häkä, vaan pysy ajan tasalla ja kehitä koko ajan!

Verkkokaupan perustaminen ei siis ole lopulta kovinkaan mutkikasta! Kun kauppa on pystyssä ja markkinointi toimii sekä se löytyy hakukoneista relevanteilla termeillä tilaukset alkavat virrata ja toimitukset hoituvat nopeasti. Tietenkin täytyy hoitaa myös asiakaspalvelu ja rakentaa pitkäjänteisesti  asiakassuhteita. Näissä asioissa piilee menestyvän verkkokaupan salaisuus!

4.8/5 - (5 votes)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Shopping Cart
Vieritä ylös